Scroll down for English.
Henriette Pedersen – JAG, HÄNDEL 6-8/5-2016
Jag var Händel. Jag är ingen. Det här är min berättelse om odödlighet och skönhet.
Soloföreställningen JAG, HÄNDEL är baserat på Carl-Michael Edenborgs roman Mitt grymma öde – en historisk fantasi över den tyska kompositören Georg Friedrich Händels liv. Detta är därefter strukturerat och regisserat av Henriette Pedersen. Föreställningen är en cross-dressing av språket, den fysiska gestaltningen och berättelsen om den stora manlige kompositören. Genus, sexualitet och storhetsvansinne är en dimension – och barock hygien och mode en annan. Caisa-Stina Forssberg gestaltar Händel med urpremiär på Atalante.
Henriette Pedersen är en norsk koreograf som arbetar mellan teater, dans och bildkonst, i ett uttryck som sträcker sig från det subtila och introverta till det explosivt extroverta. Tematiska är hon intresserad av det överskridande och av de perifera områden av mänsklig närvaro. Hon är inspirerad av det oanständiga, och genom konstnärskapet utforskar hon normer och patriarkatets lag och ordning. Med genusblick undersöker hon kollektiva uppfattningar och mytiska berättelser – denna gång genom historien till Händel.
Jag skålade med Händel och tömde glaset i botten:
-Jag är inte ensam. Jag har ju mig själv!
Medverkande
Av: Henriette Pedersen
Text: Carl-Mikael Edenborg
Skådespelare: Caisa-Stina Forssberg
Scenografi: Olav Ryland Myrtvedt
Ljus: Tilo Hahn
Ljud: Katrine Ganer Skaug
Kostym: Kjell Nordström aka Baron von Bulldog
Dramaturgi: Kai Johnsen
Producent: Morten Kippe
Barock inspiration: Elizabeth Svarstad
Henriette Pedersen – I, HÄNDEL
The solo performance I, HÄNDEL is based on the novel Mitt grymma öde by Carl-Michael Edenborg. The novel is a historical fantasy about the life of the German composer Georg Friedrich Händel, has been dramatised by Edenborg and then further adapted for performance by Henriette Pedersen. The performance uses linguistic cross-dressing and physical play to tell the story about the great, male composer. Gender, sexuality and megalomania constitutes one dimension of the performance, alongside the hygiene and fashion of the Baroque era. Caisa Stina Forssberg portrays Händel of its premiere at Atalante.
Henriette Pedersen is a choreographer who works in between theatre, dance and the visual arts. Her expression stretches from subtle introverion to explosive extrovertion, and she is thematically interested in the peripheral zones of human presence. She is inspired by the indecent and the dirty and suppressive sides of sexuality. Through her artistic practice she explores the normative, the legal and order of the patriarchy. This time she explores collective perceptions through the story of Händel – with a gender focused gaze.
Credits
Concept: Henriette Pedersen
Text: Carl-Mikael Edenborg
Performer: Caisa-Stina Forssberg
Set design: Olav Ryland Myrtvedt
Light: Tilo Hahn
Sound: Katrine Ganer Skaug
Costume: Kjell Nordström aka Baron von Bulldog
Dramaturgy: Kai Johnsen
Producer: Morten Kippe