Scroll down for English.
Vad var tragedin för Aristoteles och vad är en tragedi idag? För att närma oss detta ämne håller vi fast vid uppfattningen att all konst är en mim (mimesis). Skapandet av en rörelse är likvärdigt skrivandet av en mening. För att kunna spåra våra steg, vår historia, återvänder vi till den antika betydelsen av vad en tragedi är och använder oss av känslan ”ömkan”, vars funktion är att hjälpa åskådaren att nå katarsis. PITY: Part 3 har som utgångspunkt karaktären Emilia från Shakespeares pjäs ‘Othello’. I pentalogin PITY utforskar Iraqi Bodies Shakespeares pjäs ’Othello’. Detta är den tredje delen av pentalogin, de tidigare delarna har spelats på Atalante, Göteborgs Stadsteater/GBG Mime Fest och Teater Trixter samt turnerat på festivaler i Europa och Mellanöstern.
Regissör: Anmar Taha
Dramaturg: Josephine Gray
Artister: Anmar Taha, Josephine Gray & Isaac Casey
Scenografi/ljud/ljus/kostym: Anmar Taha & Josephine Gray
Ljus- och ljudtekniker: Miranda Seiborg Wikström
Produktion: Iraqi Bodies
Stöttas av: Kulturrådet, Göteborgs Stad Kultur and Västragötalandsregionen
Foto: Iraqi Bodies
——————
What was a tragedy for Aristotle and what is it today? To begin to touch upon this subject we hold firmly to the conception of all arts being a mime. Creating a line of movement is equivalent to writing a line of words. In order to retrace our steps, our history, we return to the ancient conception of what a tragedy is. We will make use of the emotion “pity” which acts as one of the main components inducing catharsis in the audience. In the pentalogy PITY Iraqi Bodies re- devise Shakespeare’s play ’Othello’. PITY: Part 3 deals with the character of Emilia. This is the third part of the pentalogy. The previous parts have played at Atalante, Göteborgs Stadsteater/GBG Mime Fest and Teater Trixter and toured festivals in Europe and the Middle East.
Director: Anmar Taha
Dramaturge: Josephine Gray
Performers: Anmar Taha, Josephine Gray & Isaac Casey
Scenography/Light/Sound/Costume: Anmar Taha & Josephine Gray
Light -and sound technician: Miranda Seiborg Wikström
Production: Iraqi Bodies
Supported by Kulturrådet, Göteborgs Stad Kultur and Västragötalandsre- gionen
Arkiv
- oktober 2024
- september 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- mars 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- mars 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augusti 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- mars 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augusti 2021
- juni 2021
- januari 2021
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augusti 2020
- mars 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- maj 2019
- april 2019
- mars 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- maj 2018
- april 2018
- mars 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- maj 2017
- april 2017
- mars 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- mars 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- maj 2015
- april 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- december 2013
- november 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- mars 2012
- februari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- maj 2011
- april 2011
- mars 2011
- februari 2011
- januari 2011