English below
Verk Produksjoner – Stalker
En berättelse om en film om en resa till ett rum.
Föreställningen är baserad den på kultklassiska filmen Stalker av Andrej Tarkovskij från 1979. Filmen beskriver en resa, en expedition ledd av en Stalker som tar med sina två kunder till en plats där det tydligen finns ett rum där en persons innersta önskningar kan uppfyllas. Denna plats kallas zonen.
Verks version använder människors minnen av filmen och låter dem berätta små historier och anekdoter från en period i livet när deras identitet fortfarande var bräcklig. Det visar sig att ingen minns helt vad som hände i filmen, och ingen lyckas riktigt att beskriva vad zonen är. De minns att det var av stor betydelse, men vad det egentligen var är inte klart för dem i dag.
Utmärkelse: Den norska Hedda-priset, Bästa prestation av året 2013
Concept: Verk Produksjoner. On stage: Anders Mossling, Saila Hyttinen, Solveig Laland Mohn, Håkon Vassvik and Signe Becker. Regi: Fredrik Hannestad. Set Design: Signe Becker. Sound design: Per Platou. Light design: Tilo Hahn. Text: Hannestad, Hyttinen, Laland Mohn, Mossling, Vassvik. Concept contributor: Anders Paulin. Performance dramaturge: Jon Refsdal Moe. Producer: Pernille Mogensen/Produsentbyrået. Assistent: Vera Krohn Svaleng. Co-production: Black Box Teater, Teaterhuset Avant Garden and BIT Teatergarasjen. Funded by the Norwegian Art Council.
Thanks to: Anna- Carin Hall, Mikael Göransson, Staffan Boije af Gennäs, Joachim Hamou, Chris Erichsen, Martin Eriksson, Rune Andreassen, Bjørn Erik Haugen, Nia Damerell, Axel Becker, Ignas Krunglevicius, Hilkka Hyttinen, Kristian Hannestad, Kristin Høsteng, Rudi Hjermann, Ulla Hahn, Christina Nicolaisen, Ieva Berzina, KHIO, Johannes Kirsten, Anders Ødegaard
Reviews of Stalker:
”…a travelogue in remembrance of times past”, “…an extraordinarily moving performance” , “a subtle and ingenious performance”. (Therese Bjørneboe, Aftenposten 14.04.13)
“… a pure joy to lose yourself into. Very few performing artists in this country have to the same degree developed a language that is so specifically grounded in theaters own artistic effects.” – Morgenbladet 19.04.13 – Review Stalker
“A wonderful experience” – NRK Kulturnytt 15.04.13 about Stalker
www.verkproduksjoner.no